In de marketingmix
Veel bedrijven erkennen al jaren dat het promotioneel product een belangrijk maar ook rendabel onderdeel is van hun marketingmix. Vanaf het begin van de strategie bepaling van een campagne neemt men een premium of ander promotioneel product mee. Soms begint de campagne daar zelfs mee en wordt het concept er later omheen gebouwd. Nooit is het product de hoofdzaak van de promotie maar wel altijd een substantiële factor voor het behalen van de doelstelling. Een product is tastbaar en blijvend. Dus heeft het een veel grotere belevingswaarde en impact dan bijvoorbeeld een commercial of advertentie. Natuurlijk is de keuze en uitvoering van het product zelf van doorslaggevende aard maar een goede PPP relatiegeschenken leverancier heeft de kennis en ervaring om, samen met jou, tot het juiste product te komen.
Maar al te vaak wordt een promotioneel product gezien als relatiegeschenk. Goed of niet maar de link is al snel gelegd naar een stoffig vak en standaard pen of sleutelhanger. Volkomen onterecht want er zijn duizenden andere, ook flitsende, producten te bedenken en een echt goede leverancier bedenkt en ontwerpt (desgewenst) speciaal voor jou een uniek product exact passend in jouw campagne.
Het is logisch dat er, zeker in economisch slechtere tijden, kritisch naar het kostenplaatje wordt gekeken. Toch wordt er nog veelvuldig van deze P binnen de marketingmix gebruik gemaakt. Er wordt door die bedrijven wat minder gefocust op wat de kosten zijn maar meer op wat het oplevert. Ook dan blijkt het rendement op inzet van promotionele artikelen hoger te liggen dan dat van andere media uitingen. Het is aan uw “creative“ leverancier om nog meer “waar voor uw geld” te leveren zodat er ook bij een wat kleiner budget toch hetzelfde resultaat, op verantwoorde wijze, behaald kan worden.
Promotie is een vak, keuze van het juiste product is kennis.